
Key ESG trends to watch in 2025
Galvenās ESG tendences 2025. gadā
ESG (Environmental, Social, and Governance) jeb vides, sociālās atbildības un korporatīvās pārvaldības principi ir pieeja uzņēmējdarbībai un investīcijām, kas novērtē uzņēmumu ne tikai pēc finanšu rādītājiem, bet arī pēc tā, kā tie ietekmē vidi, sabiedrību un kā tiek pārvaldīti. Šie trīs aspekti kļūst arvien nozīmīgāki gan investoriem, gan regulatoriem, jo tie palīdz novērtēt uzņēmumu ilgtspēju, ētiku un ilgtermiņa riskus.
Stingrāki noteikumi, pieaugošas investoru ekspektācijas un straujš tehnoloģiskais progress padara 2025. gadu par izšķirošu brīdi globālajā vides, sociālās atbildības un korporatīvās pārvaldības (ESG) jomā.
Gabriels Bucī un Renato Ruiss, "Baker Tilly" partneri Brazīlijā un uzņēmuma ESG un ilgtspējības prakses vadītāji, izceļ piecas galvenās tendences, kas noteiks, kā uzņēmumi integrēs ilgtspējību savā darbībā un stratēģijā.
Organizācijas, kas pieņems stratēģisku un proaktīvu pieeju šīm tendencēm, būs labāk sagatavotas radīt ilgtermiņa vērtību, veidot uzticību starp ieinteresētajām pusēm un veicināt ilgtspējīgāku nākotni.
1. ESG regulējuma un atskaites standartu pieaugums
Tiek ieviesti arvien stingrāki ESG noteikumi, kas prasa uzņēmumiem atklāt savus ESG darbības rādītājus. Vadošie reģioni šajā jomā ir ES, Apvienotā Karaliste un Kanāda, kas pastiprina ESG ziņošanas prasības.
Starptautiskās Ilgtspējības Standartu padomes (ISSB) ieviestie IFRS S1 un S2 standarti ir nozīmīgs solis ilgtspējības atskaišu standartizācijā. S1 attiecas uz vispārējo ilgtspējības ziņošanu, bet S2 fokusējas uz klimata pārmaiņām. Šie standarti veicina pārskatu skaidrību un salīdzināmību starp uzņēmumiem visā pasaulē.
"2025. gadā tiek prognozēts, ka arvien vairāk uzņēmumu pielāgosies šiem standartiem, īpaši reģionos, kur jau tiek ieviestas stingras regulas, piemēram, Klimata pārmaiņu finanšu informācijas darba grupas (TCFD) vadlīnijas" skaidro Bucī.
"Šo standartu ieviešana palīdzēs uzņēmumiem integrēt ilgtspējības informāciju savos finanšu pārskatos, sniedzot ieinteresētajām pusēm skaidrāku priekšstatu par ESG riskiem un iespējām."
2025. gads būs kritisks periods uzņēmumiem, lai izveidotu efektīvas iekšējās sistēmas, apmācītu komandas un sagatavotos šo globālo standartu ieviešanai.
2. Oglekļa emisiju samazināšana – iespēja radīt vērtību nevis ierobežojums
Globālie oglekļa tirgi kļūst par būtisku rīku klimata pārmaiņu apkarošanā, skaidro Ruiss.
"Oglekļa kredītu tirdzniecība strauji pieaug, pateicoties stingrākiem noteikumiem un spiedienam sasniegt neitrālas emisijas. Eiropas oglekļa tirgus, kas ir globāls atskaites punkts, turpinās paplašināties, kamēr citas reģioni, tostarp Āzija un Latīņamerika, attīstīs savus regulējumus."
Šī attīstība rada gan izaicinājumus, gan iespējas.
"No vienas puses, uzņēmumiem jāmazina emisijas, lai izvairītos no augstām oglekļa kredītu izmaksām," saka Ruiss. "No otras puses, tie uzņēmumi, kas spēj radīt kredītus, piemēram, ar meža atjaunošanu vai atjaunojamās enerģijas projektiem, var dažādot ienākumu avotus un uzlabot savu reputāciju."
Tehnoloģijas, piemēram, blokķēde, tiek izmantotas, lai nodrošinātu caurspīdīgumu un izsekojamību oglekļa tirdzniecībā.
3. Ilgtspējīgas piegādes ķēdes kļūs par ESG prioritāti
2025. gadā piegādes ķēžu ilgtspēja kļūs par stratēģisku prioritāti.
"Uzņēmumi saskaras ar arvien lielāku spiedienu pierādīt, ka to vērtību ķēdes ir videi draudzīgas un sociāli atbildīgas," saka Ruiss. "Tas nozīmē oglekļa emisiju, darba apstākļu, resursu izmantošanas un ietekmes uz vietējām kopienām rūpīgu izvērtēšanu."
ES regulējums liek lieliem uzņēmumiem uzņemties atbildību par piegādātāju darbībām, novēršot piespiedu darbu un vides kaitējumu.
"Lai sekmīgi izpildītu šīs prasības, uzņēmumi ievieš jaunās tehnoloģijas, piemēram, mākslīgo intelektu un blokķēdi, lai efektīvāk pārvaldītu savas piegādes ķēdes," norāda Bucī.
Uzņēmumi, kas demonstrēs atbildību savās piegādes ķēdēs, iegūs konkurences priekšrocības un lielāku patērētāju un investoru uzticību.
4. Tehnoloģijas un inovācijas paplašinās ESG ziņošanas robežas
Tehnoloģiju loma ESG pārvaldībā turpina pieaugt, un 2025. gadā šajā jomā gaidāmi būtiski uzlabojumi. Mākslīgā intelekta, blokķēdes un lielo datu analīzes integrēšana ESG procesos pārveido to, kā uzņēmumi mēra un ziņo par savu ilgtspējības sniegumu.
"Mākslīgais intelekts tiek izmantots, lai prognozētu klimata riskus, identificētu energoefektivitātes iespējas un modelētu ekonomisko un vides ietekmi," skaidro Ruiss.
Digitālās platformas uzlabo arī komunikāciju ar ieinteresētajām pusēm, atvieglojot uzņēmumiem saziņu ar kopienām, darbiniekiem un investoriem.
5. Pieaugoša izpratne par cilvēka ietekmes nozīmi ilgtspējībā
Klimata taisnīgums kļūst par būtisku jautājumu 2025. gadā, uzsverot nepieciešamību novērst klimata pārmaiņu nevienlīdzīgo ietekmi. Visvairāk skartās ir ievainojamās kopienas, kas prasa lielāku uzmanību no uzņēmumiem un valdībām.
"Klimata taisnīgums nozīmē, ka uzņēmumiem jāņem vērā gan vides, gan sociālie faktori savās stratēģijās," norāda Bucī. "Tas ietver projektus, kas apvieno oglekļa emisiju samazināšanu ar sociāliem ieguvumiem, piemēram, jaunu darba vietu radīšanu un ieguldījumus izglītībā par vidi."
Apvienoto Nāciju Organizācija uzsver klimata taisnīgumu savos Ilgtspējīgas attīstības mērķos (SDG), veicinot iekļaujošākas politikas. Uzņēmumiem tā ir iespēja rādīt piemēru, demonstrējot apņemšanos veidot ilgtspējīgāku un taisnīgāku nākotni visiem.
Iespēja vadīt pozitīvas pārmaiņas
ESG tendences 2025. gadā uzsver steidzamu nepieciešamību uzņēmumiem pielāgoties mūsdienu vides un sociālajiem izaicinājumiem.
No ilgtspējības standartu nostiprināšanas un oglekļa tirgu attīstības līdz atbildīgākām piegādes ķēdēm – šīs pārmaiņas sniedz uzņēmumiem iespēju būt līderiem pozitīvu pārmaiņu veicināšanā.
Tie uzņēmumi, kas savlaicīgi un stratēģiski ieviesīs šīs izmaiņas savā darbībā, būs labāk sagatavoti, lai konkurētu globālajā tirgū. Viņi ne tikai samazinās riskus, bet arī radīs ilgtermiņa vērtību, stiprinās ieinteresēto pušu uzticību un veicinās reālu progresu ilgtspējīgas nākotnes virzienā.
Lai gūtu panākumus šajā strauji mainīgajā vidē, 2025. gadā uzņēmumiem būs nepieciešama skaidra vīzija, inovācijas un apņēmība.